Europa

Wspomnienia z podróży do Londynu - 2006

Dokładnie już nie pamiętamy w jakim porządku chronologicznym zwiedzaliśmy Londyn i jego okolice. Ograniczymy się zatem tylko do ich wymienienia. Po Londynie można poruszać się pieszo (wersja dla wytrwałych). Z uwagi na odległości, zdecydowanie lepiej jest używać, najlepszego naszym zadaniem, metra na świecie nazywanym Underground.

Na początku odwiedziliśmy Buckingham Palace z pomnikiem królowej Viktorii. Następnie przespacerowaliśmy się parkiem St. James' Park i doszliśmy do słynnej wieży zegarowej Big Ben. Obok jest Brytyjski Parlament, najlepiej oglądać go z mostu Westminster lub z przeciwległego brzegu Tamizy. Po przejściu rzeki od razu zauważyliśmy nowoczesną atrakcje miasta, jakim jest wielkie koło z widokowymi gondolami (British Airways London Eye). Kolejną z wielkich i słynnych atrakcji miasta, którą zobaczyliśmy był Tower Bridge. Aby się tam dostać najlepiej wysiąść na stacji metra Tower Hill. Po drodze widzieliśmy zamek Tower of London. Idąc wzdłuż rzeki mieliśmy wspaniały widok na most. Po jego przejściu polecamy udać się do dziwacznie wyglądającego i przechylonego budynku jakim jest City Hall. Można wjechać winda na znajdujący się na nim taras widokowy, skąd jest doskonały widok zarówno na most jak i na miasto. Widać stamtąd min. owalny budynek Swiss RE Tower. Nie daleko przycumowany jest okręt wojenny HMS Belfast.

LONDYN - TOWER BRIDGE W dalsza drogę najlepiej udać się ze stacji London Bridge. Interesującym i pięknym budynkiem zarówno w środku jak i na zewnątrz, jest St. Paul's Cathedral (Katedra św. Pawła). Po jej zwiedzeniu poszliśmy w stronę Tamizy, przeszliśmy przez most Millenium Bridge. Po drugiej stronie znajduję się restauracja z ładnym widokiem na miasto a nieopodal jest Shakespeare's Globe Theatre.

Kolejnym miejscem, które naszym zdaniem należy zobaczyć jest pomnik Erosa. Wystarczy wysiąść na przystanku Piccadilly Circus. Z pod ziemi wychodzi się wprost na pomnik. Na okolicznych budynkach są kolorowe neonowe reklamy, wyglądające jak nowojorski Times Square w miniaturze. Następnie poszliśmy do znajdującego się nieopodal Trafalgar Square z kolumną Nelsona. Warto tam pójść i pooglądać otaczające budynki oraz odwiedzić np. Galerię Narodową.

Londyn to także miasto pełne niezwykle interesujących muzeów. Nie jesteśmy ich miłośnikami ale londyńskimi jesteśmy zachwyceni i zdecydowanie polecamy je zobaczyć. Jest ich tak dużo i są tak ciekawe, że trzeba na nie przeznaczyć kilka dni. Najciekawsze naszym zdaniem jest Muzeum Historii Naturalnej (Natural History Museum) ze wspaniałą wystawą dinozaurów, oraz Muzeum Nauki (Science Musuem) z interesującą ekspozycją "Kosmos". Aby je odwiedzić należy wysiąść na stacji South Kensington. Tylko pobieżne zobaczenie wystawy zajęło nam co najmniej kilka godzin!

Miłośnicy historii II wojny światowej oraz pasjonaci militariów będą w swoim żywiole odwiedzając Muzeum Wojny (Imperial War Museum). Są tam różne ciekawostki takie jak jednoosobowa łódź podwodna, replika bomby atomowej, rakieta V2 w przekroju i wiele, wiele innych. Na jego zwiedzenie przeznaczyliśmy 2 godziny (najbliższa stacja metra Lambeth North).

Kolejnym punktem na naszej mapie muzeów, znalazło się British Museum, w którym ekspozycje podzielone są na kontynenty. Można powiedzieć, że pod jednym dachem znajdują się zbiory z całego świata. Nam najbardziej podobała się ekspozycja przedstawiająca Egipt, ale warto zajrzeć dosłownie wszędzie. Najbliższa stacja metra to Tottenham Court Road lub Halbron (czas zwiedzania min. 3 godziny).

LONDYN - BIG BEN Oczywiście pojechaliśmy do Greenwich. Najlepiej dojechać tam linią metra Jubilee a następnie kolejką PLR do stacji Greenwich. Po drodze widzieliśmy budynek Millenium Dome. Najpierw zwiedziliśmy port i stojący tam drewniany statek Cutty Sark (niestety niedawno strawił go ogień). Następnie zwiedziliśmy znajdujące się w Greenwich Muzeum Morskie (National Maritime Museum). Jest tam min. ciekawa ekspozycja dotycząca morskich podróży kapitana Cook-a. Warto również pospacerować ścieżkami po parku i wyjść na wzgórze. Roztacza się stamtąd ładny widok na miasto a na szczycie znajduję się stare Królewskie Obserwatorium Astronomiczne (Royal Observatory Greenwich). W budynku obserwatorium jest ciekawa wystawa zegarów i teleskopów, natomiast na zewnątrz dużą atrakcją dla nas była możliwość stanięcia jedną nogą na półkuli wschodniej a drugą na półkuli zachodniej. Przez obserwatorium przebiega bowiem linia południka "0" . Może ciężko będzie w to uwierzyć ale te liczne muzealne atrakcje są dostępne całkowicie za darmo!

Miłośnikom żelaznych skrzydeł, do których należymy, szczególnie polecamy dwie atrakcje. Muzeum lotnictwa (RAF Museum) w Hendon z bardzo ciekawą ekspozycją oraz pokazy lotnicze "Farnborough International Airshow". Podczas pokazów można zobaczyć latające maszyny nieoglądane dotychczas nad Polskim niebem. Warto zatem zaplanować podróż w czasie organizowanych pokazów.

Z atrakcji blisko Londynu polecamy zobaczyć zamek Windsor oraz miasteczka studenckie Oksford i Cambridge z niezwykłą architekturą . Przejeżdżając miedzy tymi miastami warto również wstąpić do Milton Keynes i pooglądać barki mieszkalne. Znajduję się tam również budynek Xscape z największym w Europie stokiem narciarskim pod dachem. Oprócz wielu innych oferowanych atrakcji na uwagę zasługuję Airkix, czyli możliwość spróbowania latania, jak podczas skoku spadochronowego. Do Milton Keynes należy Blatchley Park, w którym podczas II wojny światowej mieszkali Polacy i gdzie rozszyfrowano kod enigmy. Miejsce to jest ciche i zapomniane przez turystów, jednak na pewno zasługuje na uwagę.