bilety lotnicze

Znalezienie wśród tysięcy ofert odpowiedniego przelotu tj. z niską ceną, czy krótkim czasem na przesiadkę, czasami może być nie lada wyzwaniem. Można wtedy poprosić o pomoc dobrego pracownika biura podróży lub skorzystać z wyszukiwarki połączeń lotniczych np. www.aero.pl, www.lataj.pl, www.opodo.pl, www.expedia.com czy www.momondo.com

Jedną z najlepszych wyszukiwarek jest naszym zdaniem eSKY.pl

Wyszukiwanie połączenia lotniczego odbywa się automatycznie. Wystarczy określić miejsce wylotu oraz przylotu i wybrać interesującą nas datę. Jeśli podróż ma się odbywać w obie strony, należy wskazać także dzień, w którym planujemy powrót. Po wpisaniu i wybraniu odpowiednich parametrów, takich jak min. liczba pasażerów, należy kliknąć przycisk "Wyszukaj" i poczekać na wyniki.
Jeśli połączenie ma być bardziej skomplikowane lub interesują Państwa określone typy przelotów, warto skorzystać z zakładki "Wyszukiwanie zaawansowane". Bardziej rozbudowana wersja wyszukiwarki pomoże łatwiej znaleźć połączenia z wieloma przesiadkami, w określonej klasie rezerwacyjnej, wyświetlić tylko loty bezpośrednie, czy wybrać walutę, w której będzie prezentowana cena biletu.




Najpopularniejsze tanie linie lotnicze

Aer Lingus
EasyJet
Ryanair
Sky Europe
Wizz Air
BMI


Najpopularniejsze regularne linie lotnicze

Air France
Alitalia
Austrian Airlines
Czech Airlines
KLM
LOT
Swiss
British Airways
Lufthansa



Przydatne informacje dla pasażerów

Gdy lot zostanie opóźniony przewoźnik ma obowiązek zapewnić swoim pasażerom posiłek (posiłki) i napoje w zależności do czasu oczekiwania na lot. Linia lotnicza ma również umożliwić nam min. wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. Jeśli okaże się iż lot nastąpi następnego dnia, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam nocleg w hotelu wraz z dojazdem do hotelu i z powrotem na lotnisko. W przypadku gdy opóźnienie wyniesie więcej niż 5 godzin przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam należność za zakupiony bilet.

Gdy samolot zostanie odwołany pasażer ma prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni od anulowanego lotu lub zmiany terminu podróży. W przypadku gdy pasażer nie zostania poinformowany o odwołaniu lotu (do 7 dni przed wylotem) przysługuje mu odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 EUR w zależności od trasy i jej długości. Niestety odszkodowanie nie przysługuje klientom lini lotniczych w przypadku, jeśli lot został odwołany z przyczyn niezależnych od przewoźnika np. złe warunki atmosferyczne.

Gdy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia na pokład samolotu w przypadku kiedy nie ma już miejsc na pokładzie z powodu tzw. "overbooking", przysługuje odszkodowanie w zależności od długości trasy od 250 do 600 EUR oraz zwrot w terminie do 7 dni kosztu biletu lotniczego albo zmiana terminu wylotu. Linia lotnicza ma także obowiązek zaopiekować się pasażerem podobnie jak w przypadku opóźnienia lub anulowania lotu.

Jeżeli linia lotnicza nie wywiązała się ze swoich obowiązków, można złożyć do niego reklamację z powołaniem się na rozporządzenie Unii Europejskiej nr 261/2004/WE z dnia 11 0lutego 2004 r. Czasami zdarza się że przewoźnik nie odpowiedziała, lub jej odpowiedź nie jest dla nas zadowalająca to można poskarżyć się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Do przesyłanej skargi do komisji skargi musimy dołączyć: kopię reklamacji, kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację oraz kopię rezerwacji lotniczej.
Szczegółowych informacji o prawach przysługujących pasażerowi w w/w przypadkach można uzyskać w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego na www.ulc.gov.pl

Co można a czego nie można przewozić samolotem?
Na pokład samolotu dozwolone jest wnoszenie niewielkiego sprzętu elektronicznego, jedzenia dla niemowląt jak mleko w proszku, mleko płynne, wodę czy soki owocowe, leki, również w postaci płynnej, pod warunkiem, że są niezbędne podczas podróży. Osoba z kontroli bezpieczeństwa może jednak zażądać o potwierdzenia autentyczności lekarstwa. Zgodnie z prawem Unii Europejskiej może wnieść do samolotu płyny, aerozole i żele w opakowaniach o pojemności maksymalnie do 100 ml. W/w płyny powinny być włożone do specjalnej, przezroczystej i plastikowej torby o pojemności do 1 litra.
Nie można zabierać ze sobą na pokład samolotu ostrych przedmiotów jak noże, nożyczki, scyzoryki itp. W bagażu kabinowym nie wolno również przewozić sprzętu myśliwskiego, biwakowego oraz pistoletów i broni palnej. Całkowitym zakazem zarówno w bagażu kabinowym jak i rejestrowanym, jest przewożenie substancji wybuchowych i łatwopalnych, chemicznych i toksycznych.

Co zrobić, kiedy zaginie nam bagaż?
Po skończonej podróży samolotem i szczęśliwym lądowaniu zwykle odbieramy bagaż. Czasem jednak okazuje się iż nasze walizki nie doleciały razem z nami na miejsce przeznaczenia. W takim wypadku należy na lotnisku zgłosić zaginięcie przewoźnikowi lub przedstawicielowi linii lotniczych z których usług korzystaliśmy. Na miejscu pracownik biura powinien sporządzić protokół PIR. Pamiętajmy aby zachować kupon nadania bagażu, bilet lotniczy, odcinek karty pokładowej oraz wspomniany już protokół PIR. W przypadku bagażu rejestrowanego linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za bagaż swoich pasażerów, nawet wtedy, kiedy nie jest winien uszkodzenia bagażu, chyba że bagaż był wadliwy. Nasz bagaż zazwyczaj powinien dotrzeć do naszego hotelu kolejnym rejsem lub na drugi dzień. Zdarza się jednak że bagaż zostanie wysłany w całkowicie inny region świata wtedy czas w jakim otrzymamy bagaż znacznie się wydłuża. Niestety zagubiony przez linie lotnicze bagaż czasem nigdy się nie odnajduje. W takim przypadku po powrocie musimy wystosować do danych linii lotniczych pisemną reklamację. Ponadto dobrze jest zachować rachunki za artykuły pierwszej potrzeby zakupione w trakcie oczekiwania na bagaż. Jeśli będziemy poste powiać zgodnie z w/w wytycznymi mamy duża szansę aby uzyskać odszkodowanie z maksymalna suma do ok.1.230 Euro.

Pamiętajmy iż przepisy nie do końca regulują sposób wyceny zaginionych rzeczy. Większość z nas nie posiada paragonów czy rachunków za zakupione walizki i rzeczy codziennego użytku zapakowanych do bagażu. Linie lotnicze skłonne są do zwrócenia pasażerom wydatków poniesionych na niezbędne zakupy zrobione w trakcie oczekiwania na opóźniony bagaż, ale żądania pasażerów, którzy nie zachowali rachunków są najczęściej odrzucane. Poza tym w regulaminach linii lotniczych jest lista przedmiotów, za które przewoźnik nie odpowiada np. sprzęt elektroniczny czy biżuteria.
Aby choć częściowo zabezpieczyć się przed skutkami utraty bagażu, dobrze jest zabrać do walizki podręcznej, kilka niezbędnych rzeczy takich jak szczoteczka do zębów czy bielizna na zmianę.